رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت:
جامعه امروز باید عدالت را از امام علی (ع) بیاموزد.
![](/thumbnail/550-309_100/uploads/58/2025/Jan/14/n00174157-b.jpg)
به گزارش روابط عمومی شورا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان،حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی خیور ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر گفت : مسئله دیگری که بهویژه برای امروز جامعه ما درسآموز است، عدالت حضرت است امام علی (ع) با آنکه خلیفه مسلمین بود، اما سادهزیست بود.
حجتالاسلاموالمسلمین علی خیور در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز ضمن تبریک میلاد باسعادت امیرالمؤمنین (ع) بیان کرد: از سیره عملی امیرالمؤمنین علیهالسلام درسهای متفاوتی میتوان گرفت نخستین مسئلهای که از ایشان باید آموخت، عبادت است حضرت در سختترین شرایط عبادت خدا را بهجای آورد نکته دیگر اخلاص است اخلاص درسی است که باید از این امام بزرگوار بیاموزیم و آویزه گوش کنیم.
وی با اشاره به خالص بینظیر امیرالمؤمنین (ع) ادامه داد: در جریان جنگ احزاب، معروف است که پهلوانی قدرتمند از مشرکین به نام «عمرو بن عبدود» هماورد میطلبید و زمانی که توانست به اینسوی خندق بیاید حضرت امیر (ع) با او جنگید آن خبیث در خلال جنگیدن آب دهان بر چهره حضرت انداخت و بعدازاین جریان چند لحظه از جنگیدن دست کشید تا خشم خود را فرونشاند، و سپس عمرو را کشت زمانی که در این مورد از امام علی (ع) سؤال کردند حضرت فرمود: میخواستم وجه الله و خالصا برای خدا با او مبارزه کنم، نه برای انتقام و تلافی شخصی نمیخواستم با او بجنگم.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: مسئله دیگری که بهویژه برای امروز جامعه ما درسآموز است، عدالت حضرت است امام علی (ع) با آنکه خلیفه مسلمین بود، اما سادهزیست بود.
وی افزود: حضرت فقیر نبود اتفاقاً از نظر مادی شرایط خوبی داشت، اما هرچه داشت انفاق میکرد حال باید از خود بپرسیم که بهعنوان رهرو حضرت امیر (ع) چهقدر در جامعه به ضعیفان رسیدگی کردهایم و به دنبال احقاق حقوق آنان بودهایم؟
خیور تشریح کرد: باتوجهبه شناخت امیرالمؤمنین علیهالسلام و سیره عملی ایشان که نقطه قوت دین محسوب میشود و تنها عامل پیشرفت اسلام و مسلمین در ایجاد وحدت و رعایت عدالت علوی است به همین جهت دشمنان اسلام برای توقف این پیشرفتها و رسیدن به تکامل بهشدت برنامهریزی میکنند که با ایجاد اختلاف بین امت اسلامی و یا شبهه فرافکنی به اهداف خود برسند.
وی با اشاره به شبه پراکنی دشمنان در خصوص ارادت تشیع به امام علی (ع) ادامه داد: برای اینکه به ویژگیهای پیروان حضرت علی علیهالسلام بپردازم که حتی نقشه دشمن را برهم زند به قرآن مراجعه کنیم خداوند در آیه ۶۸ سوره مبارکه آلعمران چنین فرموده است: بهدرستی نزدیکترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او پیروی کنند مطابق با روایات متعدد مانند این روایت؛ «انما شیعه علی من صدق قوله فعله» (الکافی، ج ۸، ص ۲۲۸، ح ۲۹۰)، شیعه علی (ع) کسی است که کردارش گفتارش را تصدیق کند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: قرآن کریم کسانی را به حضرت ابراهیم خلیل (ع) نزدیکتر و شایستهتر به انتساب به ایشان میداند که در ورای گفتار و شعار، در صحنه عمل صدق سخنان خود را به اثبات رسانده و از زندگی حضرت ابراهیم درس گرفته و رنگ و بوی دوست از اعمال و رفتار آنان به مشام رسد.
وی در ادامه گفت: حضرت رسول (صلیالله علیه و آله) در تمثیل زیبایی مراتب دوستان علی (ع) را با سوره توحید تشبیه کرده و فرمودهاند: علی جان! مثل تو در میان این مردم مثل سوره «قل هو الله احد» است هرکس یکبار این سوره را بخواند، مثل آن است که یکسوم قرآن را خوانده است، هرکس دو بار این سوره را تلاوت کند، مثل آن است که دو سوم قرآن را خوانده است، هرکس سه بار این سوره را بخواند، مثل کسی است که تمام قرآن را خوانده است و تو هم یا علی! اینطور هستی، اگر کسی تو را فقط با قلبش بخواند قلباً محب توست، این شخص یکسوم ایمان را به دست آورده است.
خیور عنوان کرد: اگر کسی، هم با قلبش و هم با زبانش تو را بخواند و به تو محبت ورزد، دو سوم ایمان را به دست آورده است. اگر کسی با قلبش تو را بخواند و با زبان از تو دفاع کند و با اعضا و جوارح از تو پیروی کند، تمام ایمان را داراست. (بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۲۷۰)، بنابراین بیشترین سنخیت و قرابت به مولای عالمیان را کسی داراست که علاوه بر قلب و زبان در عمل و رفتار عطر علوی از وی استشمام شود.
وی افزود: اما این نکته که آغاز اعتکاف با ولادت حضرت علی علیهالسلام خیلی مهم و حائز اهمیت است همانگونه که دیوار کعبه شکافته شد تا فاطمه بنت اسد وارد خانه کعبه شود و فرزندش آنجا به دنیا به یاد خدا خواسته به همهٔ انسانها بفهماند که قلب توحید جریان امامت و ولایت است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: با اشاره به آیه الیوم اکملت لکم دینکم قران حرف را تماماً بیان کرده است شروع اعتکاف هم با آغاز ولادت حضرت علی علیهالسلام همین پیام را دارد ضمن اینکه دوستان اهلبیت علیهمالسلام با الگوگرفتن از سیره عملی پیامبر اسلام صلواتاللهعلیه و آله وسلم و اهل بیت علیهمالسلام باید بدانند که شخصیت امیرالمؤمنین علیهالسلام جامع همه فضایل و کرامات اخلاقی است.
وی ادامه داد: اعتکاف فرصتی برای شستشوی آلودگیهای گناه، مبارزه با نفس و نورانی ساختن دل و صفا بخشیدن به روح است اعتکاف برجستهترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است.
خیور عنوان کرد: مرحوم مجلسی (ره) فرمود کمال اعتکاف در آن است که اندیشه و دل و اعضاء فقط بر عمل صالح وقف شود و بر در خانه خدای جلیل و در برابر اراده مقدس او به حبس در آید از آنچه که روزهدار از انجامش خودداری میکند به طور تماموکمال بازداشت شود و بر احتیاط خود بیفزاید و دائماً در رویآوردن به خدا و ترک ما سوی الله ملازمت ورزد سپس هرگاه اعتکافکننده خطورات غیر اللهی را به دل راه دهد و یا یکی از اعضاء در غیر طاعات خدا بکار رود به همان میزان از فیوضات الهی محروم گردد و حقیقت کمال اعتکاف را فاسد گردانیده است.
وی در پایان با اشاره بهپیش رو بودن آغاز مراسم معنوی اعتکاف گفت: معتکفین خالصانه باخدا ارتباط معنوی برقرار کنند دعا و مناجات بهترین اعمال این ایام است فلذا از فرصتهای ایجاد شده برای خودسازی تلاش کنیم دعا برای فرج امامزمان عجلالله تعالی فرجه الشریف و رفع گرفتاریهای همه مردم را از یاد نبریم.