رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت:
امور تربیتی رسالت پیامبران در مدارس امروز است.

به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان ، و به نقل از خبرگزاری هامون حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی خیور ضمن تبریک هشتم اسفند ماه سالروز تأسیس امور تربیتی و تربیت اسلامی گفت: امور تربیتی، میراث ماندگار شهیدان رجایی و باهنر، امروز بیش از همیشه در برابر هجمههای فرهنگی اهمیت دارد و رسالتی خطیر برای هدایت دانشآموزان در مسیر تربیت اسلامی است.
هشتم اسفندماه، یادآور تأسیس نهاد ارزشمند «امور تربیتی» در نظام آموزشی کشور است که با تلاش شهیدان رجایی و باهنر، برای تعمیق ارزشهای اسلامی در مدارس شکل گرفت؛ این روز، فرصتی است تا اهمیت تربیت اسلامی و نقش آن در پرورش نسل آینده را مرور کنیم؛ تربیتی که نهتنها به انتقال دانش و مهارت میپردازد، بلکه هویت دینی و اخلاقی دانشآموزان را نیز تقویت میکند.
نهاد امور تربیتی، رسالتی مشابه پیامبران در تزکیه و هدایت دارد و معلمان پرورشی، همچون مشعلداران این مسیر، مسئولیت خطیری بر عهده دارند؛ امروز، با گسترش چالشهای فرهنگی و رسانهای، نقش مربیان تربیتی بیش از پیش اهمیت یافته و نیازمند برنامهریزی دقیق برای مقابله با تهدیدات فرهنگی و ترویج معارف اسلامی در میان دانشآموزان است.
حجتالاسلام والمسلمین علی خیور رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون بیان کرد: هشتم اسفندماه سال ۱۳۵۹، با تلاش و همت شهیدان والامقام رجائی و باهنر، «ستاد امور تربیتی» در مدارس کشور تأسیس شد و امروز به همین مناسبت، این روز را به نام «روز امور تربیتی و تربیت اسلامی» میشناسیم.
وی افزود: در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی باهدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفت؛ این اقدام که به دست شهدای گرانقدر رجائی و باهنر و در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ پایهریزی شد، به دنبال آن بود که دانشآموزان را با مفاهیم و ارزشهای اسلامی آشنا کرده و مسیر رشد و تعالی آنها را بر اساس آموزههای دینی و اخلاقی ترسیم کند.
خیور تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم یکی از وظایف اصلی انبیا را تزکیه نفوس بیان کرده و میفرماید: «پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد و آنان را پاکیزه کند»؛ بر اساس این آیه شریفه، پیامبر اکرم (ص) مسئولیت داشت تا در مسیر تزکیه نفوس مردم تلاش کند؛ بدون شک، این وظیفه را به نحو احسن انجام داد و مسیر هدایت را برای همگان روشن ساخت.
وی ادامه داد: حال، سؤالی که مطرح میشود این است که پیامبر اکرم (ص) در مسیر تزکیه نفوس، از چه روشهایی بهره میبرد؟ بررسی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عالمان دین، مربیان و خصوصاً معلمان عزیز که در حوزه تعلیموتربیت فعالیت میکنند، باید در مسیر هدایت و پرورش نسل آینده از روشهای تربیتی پیامبر (ص) الگو بگیرند؛ بدون شک، رسول رحمت (ص) بهترین نمونه و الگوی کامل برای همه مربیان و معلمان است و شناخت روشهای تربیتی او میتواند در مسیر تعلیموتربیت دانشآموزان، راهگشا باشد.
تربیت دو بال اساسی آموزش و پرورش
وی افزود: در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهاد امور تربیتی باهدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش کشور شکل گرفت؛ این اقدام که به دست شهدای گرانقدر رجائی و باهنر و در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۹ پایهریزی شد، به دنبال آن بود که دانشآموزان را با مفاهیم و ارزشهای اسلامی آشنا کرده و مسیر رشد و تعالی آنها را بر اساس آموزههای دینی و اخلاقی ترسیم کند.
خیور تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم یکی از وظایف اصلی انبیا را تزکیه نفوس بیان کرده و میفرماید: «پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد و آنان را پاکیزه کند»؛ بر اساس این آیه شریفه، پیامبر اکرم (ص) مسئولیت داشت تا در مسیر تزکیه نفوس مردم تلاش کند؛ بدون شک، این وظیفه را به نحو احسن انجام داد و مسیر هدایت را برای همگان روشن ساخت.
وی ادامه داد: حال، سؤالی که مطرح میشود این است که پیامبر اکرم (ص) در مسیر تزکیه نفوس، از چه روشهایی بهره میبرد؟ بررسی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عالمان دین، مربیان و خصوصاً معلمان عزیز که در حوزه تعلیموتربیت فعالیت میکنند، باید در مسیر هدایت و پرورش نسل آینده از روشهای تربیتی پیامبر (ص) الگو بگیرند؛ بدون شک، رسول رحمت (ص) بهترین نمونه و الگوی کامل برای همه مربیان و معلمان است و شناخت روشهای تربیتی او میتواند در مسیر تعلیموتربیت دانشآموزان، راهگشا باشد.
تربیت دو بال اساسی آموزش و پرورش
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تربیت در مفهوم اسلامی خود، دارای دو نقش اساسی است، تشریح کرد: نخست، آموزش فنون، مهارتها و تواناییهای لازم برای تأمین نیازهای جامعه و دوم، پرورش حس دینی و مذهبی در کودکان که بهصورت فطری در نهاد آنان به ودیعه گذاشته شده است؛ بررسی همه ابعاد تربیت، به دلیل نقش اساسی آن در زندگی انسان، امری ضروری است.
خیور اظهار کرد: اسلام دینی است که عادتهای انسان را شکل میدهد و به دنبال نجات همه انسانها و رساندن آنها به قلههای رشد و سعادت است؛ به همین دلیل، هم خودسازی فردی در بُعد معنوی مورد تأکید قرار گرفته است که شامل رشد فضائل اخلاقی و کرامات انسانی است، و هم خودسازی فردی از بُعد مادی که در قالب فراگیری مهارتهای فنی و علمی برای تحقق اقتصاد اسلامی نمود پیدا میکند؛ این دو بُعد، در کنار یکدیگر، مسیر جامعهپردازی و تمدنسازی دینی را فراهم میسازند و هر فردی که در این مسیر گام بردارد، در حقیقت، در مسیر آرمانهای الهی قدم گذاشته است.
نقش معلم در نظام تربیتی اسلام
وی افزود: در این میان، آموزش و پرورش و نقش معلم که همان رسالت انبیا را بر دوش دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ معلم نهتنها انتقالدهنده دانش و مهارت است، بلکه وظیفه هدایت معنوی و اخلاقی دانشآموزان را نیز بر عهده دارد؛ بر همین اساس، شهیدان رجائی و باهنر، در دوران مسئولیت خود، ستادهای امور تربیتی را در مدارس تأسیس کردند تا دانشآموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند و مسیر رشد و تعالی آنها را بر پایه آموزههای دینی هموار سازند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اما امروز، در برابر این مسیر نورانی، دشمنان اسلام و انقلاب، با نقشههای شوم و برنامههای غیرفرهنگی خود، تلاش میکنند تا نسل نوجوان و جوان ما را از این مسیر منحرف سازند؛ خاطرنشان کرد: آنها با طراحیهای جذاب اما فریبنده، محتواهایی را تولید و منتشر میکنند که هدف اصلیشان دورکردن دانشآموزان از اهداف والای تعلیموتربیت اسلامی است؛ دشمنان، از یکسو، با ایجاد شبهات فکری و فرهنگی، سعی در تضعیف باورهای دینی دارند و از سوی دیگر، با ترویج سرگرمیهای ناسالم، میکوشند ذهن و اندیشه دانشآموزان را از مسیر رشد و تعالی بازدارند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، نقش معلم پرورشی و امور تربیتی بیش از پیش اهمیت پیدا میکند؛ این معلمان وظیفه دارند تا با شناخت دقیق برنامههای دشمن، اقدامات لازم را برای خنثیسازی آنها انجام داده و با طراحی برنامههای فرهنگی مبتنی بر اعتقادات اسلامی، دانشآموزان را به سمت درک صحیح از مفاهیم دینی و ارزشی هدایت کنند؛ معلم پرورشی باید با روحیهای جهادی، همان نقشی را ایفا کند که پیامبران الهی در هدایت مردم بر عهده داشتند.
اهمیت طراحی برنامههای فرهنگی مؤثر
خیور اذعان کرد: امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند برنامههای فرهنگی اثربخش و هوشمندانهای هستیم که بتواند ضمن پاسخگویی به شبهات و سؤالات نسل جوان، آنها را با زیباییهای معارف اسلامی آشنا کند؛ این امر، مستلزم بهرهگیری از ابزارهای نوین و متناسب با نیازهای روز جامعه است. بدون شک، اگر بتوانیم برنامههای جذاب، متناسب با سلایق و علاقهمندیهای نسل جدید طراحی کنیم، خواهیم توانست از آسیبهای فرهنگی جلوگیری کرده و نسل جوان را در مسیر ارزشهای اسلامی هدایت نماییم.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی و تربیتی کشور، بهویژه معلمان و مربیان پرورشی، باید از این فرصت برای تبیین درست مبانی اسلامی و تقویت هویت دینی دانشآموزان استفاده کنند؛ بیان کرد: تربیت صحیح، تنها در سایه برنامهریزی دقیق، شناخت نیازهای روز و استفاده از روشهای بهروز در حوزه تبلیغ و آموزش امکانپذیر است؛ امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیاز داریم که معلمان پرورشی با بینشی عمیق و آگاهی کامل، وظیفه خود را در تربیت نسل آینده ایفا کنند و اجازه ندهند که برنامههای فریبنده دشمن، مسیر زندگی دانشآموزان را منحرف سازد.
وی در پایان گفت: به یاد داشته باشیم که تربیت اسلامی، همانگونه که شهیدان رجائی و باهنر بر آن تأکید داشتند، سنگ بنای اصلی نظام آموزش و پرورش ماست؛ اگر بتوانیم این بنیان را مستحکم نگاه داریم و در مسیر تربیت دینی و اخلاقی نسل آینده گام برداریم، قطعاً در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی موفق خواهیم بود و جامعهای سرشار از ایمان، اخلاق و پیشرفت را خواهیم ساخت.
نهاد امور تربیتی، میراثی ارزشمند از انقلاب اسلامی است که باهدف پرورش نسل متعهد و آگاه پایهگذاری شد؛ امروز، در مواجهه با هجمههای فرهنگی و فکری دشمنان، معلمان پرورشی باید با شناخت دقیق چالشها، برنامههای فرهنگی اثربخش و جذابی را تدوین کنند؛ حفظ هویت دینی و ارتقای سطح فکری و اخلاقی دانشآموزان، مهمترین مسئولیت این نهاد است که در سایه برنامهریزی هوشمندانه و توجه به نیازهای روز محقق خواهد شد.
وی افزود: در این میان، آموزش و پرورش و نقش معلم که همان رسالت انبیا را بر دوش دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ معلم نهتنها انتقالدهنده دانش و مهارت است، بلکه وظیفه هدایت معنوی و اخلاقی دانشآموزان را نیز بر عهده دارد؛ بر همین اساس، شهیدان رجائی و باهنر، در دوران مسئولیت خود، ستادهای امور تربیتی را در مدارس تأسیس کردند تا دانشآموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب کنند و مسیر رشد و تعالی آنها را بر پایه آموزههای دینی هموار سازند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اما امروز، در برابر این مسیر نورانی، دشمنان اسلام و انقلاب، با نقشههای شوم و برنامههای غیرفرهنگی خود، تلاش میکنند تا نسل نوجوان و جوان ما را از این مسیر منحرف سازند؛ خاطرنشان کرد: آنها با طراحیهای جذاب اما فریبنده، محتواهایی را تولید و منتشر میکنند که هدف اصلیشان دورکردن دانشآموزان از اهداف والای تعلیموتربیت اسلامی است؛ دشمنان، از یکسو، با ایجاد شبهات فکری و فرهنگی، سعی در تضعیف باورهای دینی دارند و از سوی دیگر، با ترویج سرگرمیهای ناسالم، میکوشند ذهن و اندیشه دانشآموزان را از مسیر رشد و تعالی بازدارند.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، نقش معلم پرورشی و امور تربیتی بیش از پیش اهمیت پیدا میکند؛ این معلمان وظیفه دارند تا با شناخت دقیق برنامههای دشمن، اقدامات لازم را برای خنثیسازی آنها انجام داده و با طراحی برنامههای فرهنگی مبتنی بر اعتقادات اسلامی، دانشآموزان را به سمت درک صحیح از مفاهیم دینی و ارزشی هدایت کنند؛ معلم پرورشی باید با روحیهای جهادی، همان نقشی را ایفا کند که پیامبران الهی در هدایت مردم بر عهده داشتند.
اهمیت طراحی برنامههای فرهنگی مؤثر
خیور اذعان کرد: امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیازمند برنامههای فرهنگی اثربخش و هوشمندانهای هستیم که بتواند ضمن پاسخگویی به شبهات و سؤالات نسل جوان، آنها را با زیباییهای معارف اسلامی آشنا کند؛ این امر، مستلزم بهرهگیری از ابزارهای نوین و متناسب با نیازهای روز جامعه است. بدون شک، اگر بتوانیم برنامههای جذاب، متناسب با سلایق و علاقهمندیهای نسل جدید طراحی کنیم، خواهیم توانست از آسیبهای فرهنگی جلوگیری کرده و نسل جوان را در مسیر ارزشهای اسلامی هدایت نماییم.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی و تربیتی کشور، بهویژه معلمان و مربیان پرورشی، باید از این فرصت برای تبیین درست مبانی اسلامی و تقویت هویت دینی دانشآموزان استفاده کنند؛ بیان کرد: تربیت صحیح، تنها در سایه برنامهریزی دقیق، شناخت نیازهای روز و استفاده از روشهای بهروز در حوزه تبلیغ و آموزش امکانپذیر است؛ امروز، بیش از هر زمان دیگری، نیاز داریم که معلمان پرورشی با بینشی عمیق و آگاهی کامل، وظیفه خود را در تربیت نسل آینده ایفا کنند و اجازه ندهند که برنامههای فریبنده دشمن، مسیر زندگی دانشآموزان را منحرف سازد.
وی در پایان گفت: به یاد داشته باشیم که تربیت اسلامی، همانگونه که شهیدان رجائی و باهنر بر آن تأکید داشتند، سنگ بنای اصلی نظام آموزش و پرورش ماست؛ اگر بتوانیم این بنیان را مستحکم نگاه داریم و در مسیر تربیت دینی و اخلاقی نسل آینده گام برداریم، قطعاً در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی موفق خواهیم بود و جامعهای سرشار از ایمان، اخلاق و پیشرفت را خواهیم ساخت.
نهاد امور تربیتی، میراثی ارزشمند از انقلاب اسلامی است که باهدف پرورش نسل متعهد و آگاه پایهگذاری شد؛ امروز، در مواجهه با هجمههای فرهنگی و فکری دشمنان، معلمان پرورشی باید با شناخت دقیق چالشها، برنامههای فرهنگی اثربخش و جذابی را تدوین کنند؛ حفظ هویت دینی و ارتقای سطح فکری و اخلاقی دانشآموزان، مهمترین مسئولیت این نهاد است که در سایه برنامهریزی هوشمندانه و توجه به نیازهای روز محقق خواهد شد.